For noen år siden var jeg med på bedriftsbesøk i San Francisco og Silicon Valley. Der hørte jeg for første gang om uttrykket pay it forward.

Det handler om å gjøre noe fint, helt uoppfordret, for noen andre, uten å forvente å få noe tilbake. Du ser heller ikke nødvendigvis konsekvensene av dette med en gang, kjedereaksjonene eller de positive bivirkningene det kan skape.

Jeg har tre historier jeg skal dele med dere, hvor jeg har sett det, gjort det, og fått andre til å gjøre det samme.

Historie nummer 3: God helg fra kaffevogna

I historie nummer 2 fortalte jeg om kaffevogna vi hadde i sentrum av Alta, som solgte tidens kaffe. Ofte var det lange køer for å få servert kaffe, spesielt på lørdager.

Ideen om å betale for den neste kaffen til en ukjent hadde vokst i meg over tid. Jeg tok derfor turen innom min daglige leder i SmartDok AS, Bjørn Tore Hagberg, for å lufte tanken min.

Hva om vi gjennomfører et lite markedsføringsstunt som vi mest sannsynlig ikke tjener penger på, men som kan skape noe positivt? Noe vi ikke vet utfallet av, men hvor målet er å så et frø. Et frø som kan føre til at noen gjør noe bra for andre, en helt vanlig lørdag, kanskje inspirert av oss og en kopp kaffe.

Bjørn Tore lurte på hva jeg konkret mente. Jeg forklarte: «Hva om vi kjøper de 50 første kaffekoppene i kaffevogna og gir dem bort gratis, helt uten forvarsel. Som en overraskelse til menneskene som kommer for å kjøpe kaffe. Tenk på hva vi kan skape denne ene lørdagen: overraskelse, glede, latter og kanskje mennesker som, med utgangspunkt i denne opplevelsen, velger å gjøre noe fint for andre videre den dagen.»

Uten å blunke svarte Bjørn Tore: «Kjør på.» Fra den dagen gikk han for meg fra å være daglig leder til daglig gleder 🫶

På hver kopp var det klistret et lapp som dere ser på bildet.

Innlegg fra kaffevogna Roasty Toasty Coffee Company om gratis kaffe en lørdag
God helg fra kaffevogna i Alta.

Det er slike små handlinger som over tid kan skape store endringer.

Har du noen ganger gitt det videre?