Jeg startet nyåret med en fuckup …
Vi opprettet en slackkanal på jobb hvor vi deler feil og læring fra hverdagen. Ingen uthenging, bare åpenhet, nysgjerrighet og psykologisk trygghet. Jo mer vi deler, jo bedre blir vi sammen 🚀
Vi har også egne feile- og fallemøter. Jeg har laget et innlegg om dette tidligere.
Her er en av mine fuckup-historier 💥:
For noen år siden, da jeg jobbet som utvikler, bygget vi et logistikksystem for plukk av varer fra ulike lokasjoner som skulle inn på forskjellige ordre. Til plukkingen brukte vi RF-terminaler med et innebygd Oracle Forms-grensesnitt, lenge før Flutter og Xamarin eksisterte. Brukerne kunne gå rundt på hovedlageret, skanne strekkoder og plukke ordre trådløst, noe som var en unik kundeopplevelse i 1998.
Under utviklingen la jeg, bare for moro skyld, inn en feilmelding som dukket opp dersom man trykket på scanneknappen mer enn ti ganger. Meldingen sa: «Var du ute og drakk litt for mye øl i helgen??» Dette glemte jeg helt, og koden gikk i produksjon.
Noen måneder senere ringte Nokia 3110-mobiltelefonen min, og jeg så at det var sjefen for kundens hovedlager … Han startet samtalen med: «Jeg har fått en litt merkelig melding på RF-terminalen min …»
Akkurat da husket jeg hva jeg hadde glemt å fjerne eller kommentere ut. «Å ja?» sa jeg og prøvde å høres rolig ut. «Hva slags melding er det?»
Den spør om jeg var ute og drakk litt for mye øl i helgen. Og det morsomste er at det faktisk stemmer.
… sa han og lo høyt.
Jeg trakk pusten dypt og innså at jeg fortsatt hadde en jobb å gå til dagen etter.
Har du en fuckup-historie?